Nezaradené

Aminokyseliny­ potrebná súčasť každého jedálnička

Denne konzumujeme fyzickú podobu jedla. O to, aké zdraviu prospešné alebo naopak menej hodnotné látky obsahuje náš tanier sa už tak veľmi nezaujímame. Toto vnímanie niekedy zmení náš zhoršený zdravotný stav alebo fakt, že sa rozhodneme spevniť si svalstvo cvičením. V oboch prípadoch je dobré, ak máme o aminokyselinách viac informácií, iba ako poznatky z príbalového letáku od výživových doplnkov.

Z každej strany počúvame, že strava toho robí veľa s našou postavou, preto sme jediní, kto to môže ovplyvniť. Ak nie ste veľký jedák, tak si pri získavaní aminokyselín môžete pomôcť výživovými doplnkami v podobe tabliet alebo rozpustnej zmesi. Tie potom  následne zmiešate s vaším obľúbeným nápojom. Najdôležitejšie je dávkovanie, ktoré si neurčujte sami, ale riaďte sa pokynmi trénera či výrobcu daného produktu. Ak zapadáte do skupiny ľudí túžiacich po vyšportovanej postave, tak musíte dodržiavať určitý rituál pred a po tréningu. Tieto fázy totiž určujú to, ako sa bude dariť vašim svalom. Ideálne užívanie aminokyselín nie je stanovené, no nevylučuje sa ani jedná dávka pred spaním. V noci je telo v pokoji, preto sa látky ľahšie vstrebú do svalov a zároveň ich zregenerujú. Určite ste už počuli aj pojem esenciálne aminokyseliny, ktoré si tak ľahko nedokážeme vyprodukovať a nezostáva nám iná možnosť, ako ich prijímať z potravy. Vďaka ich konzumácii nemáme problémy so spracovaním jedla či trávením. Okrem regenerácii tkanív podporujú aj rýchlejšie hojenie rán a umožňujú správne fungovanie žliaz a šliach.

Aké látky dostávame pomocou stravy do tela?

V odborných poučkách o aminokyselinách sa stretnete s ich rozdelením do skupín spolu s veľkým množstvom príkladov. Ich objasnenie však väčšinou chýba, o čo sa pokúsime v našom texte my. Leucín, ktorý je mnohým z vás povedomý z hodín chémie má vysoký podiel na zvyšovaní svalovej hmoty, pričom vplýva na funkciu mozgu a vie telu dodať energiu, ak nie je v napätej pozícii. Ďalším je histidín prítomný v nervovej sústave, kde lieči reumatické ťažkosti, ale napomáha aj celkovej detoxikácii organizmu. Lyzín sa zase nachádza v hormónoch či pri vstrebávaní vápnika. Svoje miesto zastáva najmä pri budovaní svalstva a jeho koncentrácii. Veľmi známym je tiež arginín vplývajúci na cievy, krvný tlak a imunitu človeka. To bolo len niekoľko aminokyselín a ich vlastností, no ak ste fascinovaní touto oblasťou alebo motivovaní zmeniť svoj život, tak viac informácií získate klasicky z kníh alebo obrazových a zvukových nahrávok.